گرفتن شناسنامه برای طفل نامشروع

دریافت و درخواست برای اخذ شناسنامه برای کودک و طفل نامشروع با توجه به پیوست فرزند به پدر ، از وظایف و مسئولیت والد خواهد بود ، هر چند که مجازات این رابطه نامشروع در قانون جمهوری اسلامی ایران و کتاب حدود ، با توجه به این که بار دار شدن زن از این رابطه نامشروع مقاوم وقوع رابطه نامشروع کمک کند ، تاثیری در پذیرش مسولیت فرزند و کودک متولد شده ندارد.

گرفتن شناسنامه برای طفل نامشروع

اگر ازدواج پدر و مادر فرزند ثبت نشده باشد ، اعلام تولد کودک باید توسط پدر و مادر صورت گیرد ، اما اگر مراجعه و حضور هر دو والدین و توافق آنها در اعلام ولادت طفل نباشد ، با مراجعه هر کدام از والدین ، این کار صورت میگیرد و نام کوچک صادر میشود ، در صورتی که مادر حضور پیدا کند نام خانوادگی مادر به وی اختصاص داده میشود ، اگر پدر باشد نام خانوادگی پدر روی طفل گذاشته خواهد شد و اگر والدین طفل نامشروع مشخص نباشد شناسنامه با مشخصات فرضی برای طفل صادر خواهد شد.

الزام به گرفتن شناسنامه

گاهی شدنی است زانی، با انکار رابطه نامشروع، نفی نسب فرزند نامشروع را مدعی شود. در این حالت، والده طفل می تواند با طرح دعوا در دادگاه خانواده، نسبت به پابرجا کردن نسب طفل نامشروع اقدام نماید. در این حالت اگر پدر طفل مشخص باشد، بعد از برگشت دادن به پزشکی قانونی و اتمام آزمایش ها DNA، حکم به اثبات نسب طفل نامشروع صادر می شود. با صدور این حکم، والدین طفل حسب مورد به مجازات بی گمان محکوم خواهند شد و بر بنیاد دستور دادگاه، اداره ثبت احوال نسبت به صدور شناسنامه برای طفل نامشروع اقدام خواهد نمود. .

حضانت و پرداخت نفقه

پرداخت نفقه فرزند حاصل از رابطه نامشروع، به عهده پدر وی است. چنانچه شغل اخذ شناسنامه برای طفل نامشروع به انجام برسد و هویت پدر طفل مشخص باشد، پرداخت نفقه مطابق قانون به عهده پدر و در فقدان والد به عهده جد پدری می باشد. حضانت فرزند زاده شده از رابطه نامشروع نیز بر بنیاد قانون پشتیبانی خانواده تعیین می شود. تنها حقی که مولود متولد شده از رابطه نامشروع متعلق به محروم است، حق توارث بین فرزند نامشروع و والدین وی می باشد.

گرفتن شناسنامه برای طفل نامشروع